Yksi esimerkki kuntoutuskokemuksista

Merja

Kuntoutus kannattaa

Kuntoutus kannattaa, vaikka minulla mennyt siihen 12vuotta. Sain pica-aneyrysmavuodon vuonna 2004. Sen jälkeen suntti-infektion ja pikkuaivoinfarktin. Tästä seurasi tasapainohäiriö. Olen ollut sitkeä ja kuntouttanut itseäni. Eihän se niin helppoa ole ollut. Olin päättänyt jo teholla, että periksi en anna. Olen kai hyvällä onnella tässä, koska niin moni menehtyy tähän vuotoon. Kiitos ammattitaitoisille neurologeille Tampereelle. Monta vuotta  olen käynyt neuron-osastolla puhumassa vastasairastuneille, että yksin ei saa jäädä. Aivoliiton toiminta  on ollut minun voimavarani. Olen käynyt kaikki mahdolliset kurssit. Viimeisin kurssi oli kokemuskoulutus. Se  oli haastava, koska aivoverenvuodosta jäi  jälkiä aivoihin. Puheen tuotannossa tulee sekoiltua. Aivot tarvitsevat haasteita, joten otin ne vastaan eli voitin itseni.

Kuntoutusta pitää jatkaa koko elämän ja onneksi politiikot ovat vähän heränneet. Toivottavasti jokainen meistä jaksaa taistella oikeudestaan saada kuntoutusta. Peurungassa olin Kelan järjestämässä kävelykuntouksessa. Painokevennetty/kävelymatolla tullessa Bergen testitulos oli 42/56 ja lopuksi testitulos nousi 5pisteellä. Ne toisot ja toistot tässäkin auttaa, periksi ei saa antaa.

Sain pitää kuntoutuksessa esitelmän vertaistuesta, joka on tärkeää toipumisessa. Suosittelen jokaiselle tulla mukaan Aivoliiton toimintaan. Sieltä saa tärkeää tietoa ja vertaistukea. Menkää rohkeasti mukaan. Muistakaa vaatia kuntoutussuunnitelma, jos sitä ei ole  laadittu, muuten Kela ei ota kantaa kuntoutukseen. Minulla on kokemusta ja siksi olen ottanut paljon selvää asioista. Sairaalassa pitäisi olla kuntoutusohjaaja, koska potilas ja omaiset eivät voi ymmärtää tätä lakipykälien viidakkoa. Toivottavasti muilla ei mene tämän asian kanssa näin vaikean kautta.

Nyt tiedän, että aivot tarvitsevat aina vain uutta virikkeellistä ja positiivista otetta elämään.

Terveisin kokemusasiantuntija

Merja Göös