Joutenlammella tavattiin 29.9.2021

30.9.2021

Mielenkiintoista päivää vietettin lähes 40 ihmisen kanssa. Aamu aloitettin aamupalalla puuron, tuoreiden sämpylöiden ja lisukkeiden höystämänä.

Ensimmäisen puheenvuoron käyttivät Kainuun keskussairaalan vaativan kuntouksen osasto C6 toimintaterapeutti Raija Romppainen sairaanhoitaja Mari Kilpeläinen ja sosiaaliohjaaja Marita Kananen. He paneutuivat esityksessään osaston toimintaan, osaston toimintaperiaatteisiin ja kuntoutumisen tavoitteisiin. Yhdyshenkilö yhdistykseen päin on sairaanhoitaja Mari Kilpeläinen. Uusi osastonhoitaja on Tarja Siira joka on tullut Tarja Vasalan tilalle joka on jäänyt eläkkeelle. Heidän esityksensä synnytti mielenkiintoisia kysymyksiä ja keskustelu oli vilkasta.

Aamupäivän toinen puheenvuoro oli Aivoliitosta Hyvinvoiva kovalevyn hankesuunnittelija Kirsi Lukka-Aro ja vapaaehtoistoiminnan suunnittelija Inka Panttila. Kirsi Lukka-Aro toi ensiksi Aivoliiton terveiset. Henkilömuutokset tulivat esille. Eläkkeelle jääneen toiminnanjohtajan Tiina Viljasen tilalle on tullut toiminnanjohtajaksi Mika Pyykkö. Järjetösuunnittelijoita on ollut aikaisemmin neljä ja nyt on kaksi Veijo Kivistö ja Carita Sinkkonen. Ensi vuoden 2022 AVH-kursseista kerrottiin ja pyydettiin seuraamaan Aivoterveys lehteä missä kursseista kerrotaan enemmän.

Toisen osan Kirsi Lukka-Aron puheenvuorosta muodosti Aivoterveys, mikä johdatti hyvin Aivoliiton uuteen hankkeeseen Hyvinvoiva kovalevy.  Kirsi totesi esitelmänsä alussa, lainaan hänen sanojaan: "Aivoterveys ei ole pelkästään hyvinvointia, mutta se on myös sitä. Aivoterveys on mahdollisuus käyttää aivoja parhaalla tavalla ja pienentää iän myötä lisääntyviä rieskejä. Eläkeikäisten aivojen ja mielen terveyttä tulee edistää yhdenvertaisesti muiden ikäryhmien kanssa. On tärkeää ylläpitää ja edistää aktiivisuutta ja ehkäistä yksinäisyyttä."

Saimme Hyvinvoiva kovalevystä ensi tietoa ja hankkeen tavoitteista. Kainuun Aivoyhdistys on toisena pilottina Turun AVH-yhdistyksen kanssa. Tuula Lukkari toimii Hyvinvoiva kovalevy hankkeen ohjausryhmässä ja tuo tietoa hankkeesta yhdistykseen. Mielenkiinnolla jäämme hankkeen edistymistä seuraamaan ja Tuulan terveisiä hankkeesta. Kirsillä on mielenkiintoinen tapa esittää asiat ja selkeästi.

Inka käyttää työajastaan puolet tähän Hyvinvoiva kovalevyhankkeeseen. Pirteä osaaja.

Aivoliiton perhetuen hankesuunnitelija Risto Lappalainen toi esille ilmaisen verkkokeskustelu mahdollisuuden AVH-perheille, välimatkat eivät ole esteenä koska etäyhteydet antavat mahdollisuuden kaikkien perheenjäsenten kohtaamisen yhtäaikaisesti. Verkkokeskustelun voi varata Aivoliiton verkkosivuilta: aivoliitto.fi/avhperhetuki, sähköpostilla perhetuki@aivoliitto.fi tai soittamalla Risto Lappalainen p. 040 543 7290 tai Sari Seitsalo p. 044 077 3691 ja sopimalla keskusteluajan. Aivoterveys 3/2021 kerrotaan esimerkki kuinka AVH-perhe kohtasi toisensa etäyhteydellä ammattilaisten tukemana.

Aamupäivän päätteeksi ennen luonaalle siirtymistä saimme kulla, henkilö kuvaa itseänsä näin: "Kasvatus- ja yhteiskuntatieteen moniottelija, Kulttuurin kokija, tekijä ja tukija Raimo Reinikainen. Hän esitti : Keho, mieli ja vanhenemisen ajattelun aakkosia. Esitystyyli mukaansa tempaava ja laulu, kitara ja Raimo yhdessä erinomainen rentouttava esitys. Aploodit lopuksi porukalta sen mukaiset...upeaa että yhdistyksestä löytyy tälläisiä persoonia!

Lounaalla nautimme edesmenneen yhdistyksen perustajajäsenen ja pitkäaisen puheenjohtamme Tertun maukkaaksi todettua monissa tapahtumissa ollutta Palvilihakeittoa lisukkeineen ja omenapaistosta jälkiruoaksi.

Sitten hivenen ulkoilemaan Riston laatiman rastitehtävän puitteissa lähimaastoon ja rata oli esteetön.

Iltapäivällä vietimme Tertun muistotilaisuuden omaisten, kutsuvieraiden ja yhdistyksen jäsenten kanssa. Kuulimme tilaisuuden aikana pastori Matti Oikarisen muistopuheen Tertulle. Hän oli siunannut myös Tertun. Tertun lempivirsiä laulettiin kanttori Juha Mikkosen säestyksellä.  Yksinlaulua kuultiin Riston ja kanttorin esittämänä. Tertun muistolle muistopuheet pitivät Aivoliitosta Risto Lappalainen ja Kainuun Aivoyhdistyksestä Marja Hirvonen. Muistotilaisuuteen oli saapunut myös suruadressi ja Tuula Lukkari muisteli Terttua lyhyemmän aikaa tunteneena. Kahvitilaisuus oli muistotilaisuuden päätteeksi.

Päivä kokonaisuudessaan oli hyvin erilainen, iloa ja surua kohdattiin mutta elämän polku vie meitä eteenpäin.

Aurinkoista ja hyvää syksyn jatkoa kaikille!

Tiedottajanne, Marja