Kainuun Aivoyhdistyksen 25 vuotisjuhlan puheenjohtan juhlapuhe, Väylä lehden haastattelu ja valokuvia

13.10.2013

Puheenjohtaja Terttu Härkönen

Juhla pidettiin 5.10.2013

Hyvät juhlavieraat

Olette lämpimästi tervetulleita tähän Kainuun Aivoyhdistyksen 25 vuotisjuhlaan tänne Kainuun Opistolle.

Nyt olemme tämän yhdistyksen syntysijoilla. Neljännes vuosisata sitten täällä oli elokuussa silloisen Aivohalvausliiton nykyisen Aivoliiton sopeutumisvalmennuskurssi. Silloin heräsi ajatus että perustetaan Kainuuseen oma Aivohalvausyhdistys koska lähin oli Oulussa. Niinpä peustava kokous oli Sotkamossa syyskuussa 1988 ja Kainuun Afasia- ja Aivohalvausyhdistys sai alkunsa. Alun parista kymmenestä jäsenestä on kasvanut yli 200 jäsenen yhdistys käsittäen koko Kainuun.

Kainuun Aivoyhdistyksen kotipaikka on Kajaani ja aluekerhoja toimii Sotkamossa, Kuhmossa ja Puolangalla sekä Utajärvellä.

Toiminta on ollut vilkasta ja kehittynyt ja muuttunut koko ajan. On yritetty pysyä ajan hengessä.

Luonto ja luontolomat mm. Hossassa ovat olleet yhdistyksen toiminnan kysyttyjä ja suosittuja tapahtumia. Monet retket, erilaiset tapahtumat ja juhlat sekä myyjäiset ovat kuuluneet toimintaamme.

Tukihenkilötoiminta on ollut vilkasta yhteistyössä Kajaanin terveyskeskuksen kuntoutusyksikön kanssa. Vertaistuki on tärkeä tukipilari arjessa selviytymisessä sekä potilaille että omaisille.

Omaisille oma ryhmä on kokoontunut alkuvuodesta alkaen.

Kuntosalivuorot ovat saaneet innokkaan ryhmän hoitamaan ja ylläpitämään kuntoaan.

Nyt meillä on haasteena saada nuoremmat sairastuneet mukaan toimintaan.

Aivoyhdistyksessä katsomme valoisasti tulevaisuuteen ja toivomme aktiivisia jäseniä mukaan kerhoihin tekemään mukavaa vapaaehtoistyötä josta saa hyvän mielen.

25 vuotta on pitkä taival mutta matka jatkuu ja haluamme toteuttaa jäsenten toivomuksia edelleen.

Olette lämpimästi tervetulleita viihtymään tähän juhlaamme.

Tervetuloa!

Kuvat Esko Luukkonen

Laatija Marja Hirvonen

Järjestöpäällikkö Tom Anthoni Aivoliitto