Lokakuussa mitataan taas verenpaineita

11.9.2021

Lokakuussa mitataan taas verenpaineita

Syysterveiset Aivoliitosta! Tänä vuonna emme järjestä Korvaamattoman kovalevyn toimintakampanjaa, sillä verenpaineen mittaamisen massatapahtumat eivät näissä poikkeuksellisissa oloissa ole terveysturvallisia. Lokakuu on kuitenkin tuttuun tapaan verenpainekuu ja kannustamme ihmisiä mittaamaan paineitaan kotona. Olemme verenpainekärjellä läsnä erityisesti somessa (FB: Aivoliitto, IG: @korvaamatonkovalevy, Twitter: Aivoliitto) ja olisi hienoa, jos voisitte jakaa päivityksiämme myös omissa kanavissanne. Pääkohderyhmäämme ovat edelleen 30-50 vuotiaat miehet. Viime syksynä julkaistu uusi verenpainesivustomme (korvaamatonkovalevy.fi) onkin suunnattu erityisesti miehille ja myös sieltä löydätte helposti hyvää viestiä jaettavaksi.

Liitteenä myös muutama somekortti käyttöönne, jos haluatte hyödyntää niitä.

Miksi verenpaine?

Aivoverenkiertohäiriöiden paras hoitomuoto on ennaltaehkäisy, sillä kahdeksan kymmenestä AVH:sta on mahdollista estää. Yksi tärkeimmistä riskitekijöistä on verenpaine, joka tuplaa sairastumisriskin. Noin kahdella miljoonalla suomalaisella eli joka kolmannella on kohonnut verenpaine. Kohonnut verenpaine on salakavala riskitekijä, koska se ei aiheuta mitään oireita. Vaikka verenpaine on riskitekijä, se on onneksi myös todettavissa oleva ja hoidettavissa. Verenpaineen voi tietää vain mittaamalla. Siksi sitä kannattaa mitata/mittauttaa vaikka arvot olisivatkin aiemmin olleet normaalilla tasolla. Jos kotimittauksessa verenpaine on toistuvasti yli 135/85, tulee olla yhteydessä terveydenhoitoon.

Aurinkoista syksyä!

Sanna Reuna