Syksyinen tervehdys 2018
Syksyinen tervehdys puheenjohtajalta
Elämme tämän kesän ”arkeen paluun aikaa”. Suomi nukkui ja oli kiinni monta viikkoa juhannuksesta elokuun loppuun. Tosi asia on, että me palveluiden käyttäjät emme voi elää ilman välttämättömiä palveluita. Palveluiden määrä, hintataso, laatu ym. on viidakko. Kuinka moni meistä tietää mihin palveluihin olemme oikeutettuja, kuka ne järjestää ja mihin hintaan. Syksyn myötä on aika tarkistaa, että jokaiselle on tehty ja ajantasaiseksi tarkistettu asiakas- tai palvelusuunnitelma. Mikä tämä sitten tarkoittaa?
Kysymyksessä on meidän jokaisen lakisääteinen oikeus. Palvelutarpeen arvioinnin yhteydessä asiakkaalle on selvitettävä yleis- ja erityislainsäädäntöön perustuvat oikeudet ja velvollisuudet. Tämä edellyttää sosiaalihuollon ammattilaisilta valmiutta tunnistaa asiakkaan kokonaistilanteeseen vaikuttavia tekijöitä ja kertoa myös niistä asiakkaan kokonaistilannetta auttavista tai parantavista palveluista, joita asiakas itse ei välttämättä osaa tai tiedä edes kysyä.
Laki edellyttää että palvelutarpeen arviointi tehdään asiakkaan elämäntilanteen edellyttämässä laajuudessa. Mikäli mikään ammattilainen ei tarjoa, että kokonaistilanteesi kootaan tai tarkistetaan moniammatillisesti yhdelle paperille, vaadi itse palvelutarpeen arvio. Minkä perusteella tehdään suunnitelma siitä mm. mitä palveluita tarjotaan, mistä ja miten paljon.
Voit pyytää palvelutarpeen arviointia ”vaikka mistä”. Kannattaa aloittaa oman kunnan vammaispalveluista mikäli sinulla on diagnosoitu vika, vamma tai sairaus. Mikäli avh " jätti vain pieniä kolhuja toimintakykyyn", minkä vuoksi koet tarvitsevasi kotihoidon palveluita, ota yhteyttä oman kunnan asiakasohjaukseen. Uudet asiakkaat ohjautuvat kotihoitoon asiakasohjaajien palvelutarvearvion jälkeen. Aikuissosiaalityön palvelutarpeen arviointi on yli 18- vuotiaille, joilla on se tunne, että tarvitsevat jotain apua, tukea tai palvelua elämäntilanteessaan, mutta eivät tiedä mitä ja mistä.
Nyt rohkeasti soittamaan oman kunnan vammaispalveluista, aikuissosiaalityöstä tai asiakasohjauksesta vastaavalle esimerkiksi Kainuun Soten vaihteen kautta p. 08 61561. Palvelutarpeen arviointi on maksuton. Ja muista; palvelutarpeen arviointi ja sitä seuraava asiakassuunnitelma tulee päivittää aina, kun elämäntilanne, palveluiden tarpeet ym. muuttuvat. Kysymyksessä on sinun etusi ja oikeus saada palveluita tai tietoja niistä!
Terveisin, Kristiina