Vertaisen kertomuksia

Minä olen Rauni ja sisareni on kirjoittanut.

Oli tammikuun 26 päivä 2012 aamulla. Yhdeksän aikaan soi puhelin, ja tyttäresi Mona soitti voisinko käydä katsomassa Puurtajankadulla sinua. Et vastannut lukuisiin puheluihin, töistä soitettiin monta kertaa ja Juha-Pekka yritti tavoittaa. Niin minä kiiruhdin kotiisi ja olin siellä jo yhdeksän aikaan. Ensin soitin ovikelloa, et vastannut. Juoksin hallinpuolelle ja hain vara-avaimet.

Sinä makasit lattialla, olit jotenkin saanut mattoa peitoksi, olit hereillä, jotenkin ymmärsit että nyt tuli apua. Ambulanssi tuli nopeasti ja sinut kiidätettiin ensihoidon jälkeen Helsinkiin Meilahteen. Alettiin hakemaan aikajanaa milloin aivohalvaus on tullut. Tietojen mukaan halvaus tapahtui illalla 25.1 klo 23.00 ja aamuyön klo 05.00 välillä. Eli siitä oli kulunut jo niin kauan että liuotushoitoa ei voitu tehdä.

Meilahdessa pyysivät Monalta luvan saada kokeilla uutta hoitomuotoa, Mona antoi luvan. Hoito konsultoitiin videonvälityksellä Saudi-Arabiasta. Sinulle tehtiin pieni viilto kitalakeen ja sinne asennettiin kaksi "johdonpäätä" ja neljän päivän ajan kaksituntia/pv oli sinulla poskessa (ulkopuolella) sellainen "lätkä" joka antoi jotain sähköimpulsseja sinne suuhun ja sieltä aivoihin. (tämä on maallikon kielikuva).

2.2.12 sinut siirrettiin Hyvinkään sairaalaan jossa olit kaksiviikkoa. Siellä olit pyörätuolipotilas, puhetta ei tullut ollenkaan, kirjaimia et tuntenut, mutta ymmärsit paljon kuulemaasi.

9.2.12 sinulta otettiin kaikki letkut pois ja 17.2.12 pääsit Kiljavalle kuntoutukseen joka oli tosi hyvä asia, vaikka Hyvinkään neurokirurgi olikin sitä vastaan. Sieltä sait tosi hyvää kuntoutusta ja jo viikonpäästä seisoit hetken ilman tukea. Olit Kiljavalla 4 viikkoa ja sen jälkeen sinulta aukaistiin ne kaulasuonet Helsingissä. Palasit vielä Kiljavalle kolmeksi viikoksi jonka jälkeen pääsit omaan asuntoon Järvenpäähän. Kuntoutukset jatkuvat sitten "siviilissä".

Olet Rauni-siskoni ollut tosi sitkeä, se on myös ollut osana että tilasi ja kuntosi on noin hyvä.

Omaa tuotosta tästä päivästä:

Olen muuttanut Järvenpäästä Kajaaniin 27.9.2013. Asun vuokrahuoneistossa itsenäisesti. Pyrin tekemään henkilökohtaiseen elämään kuuluvat asiat itsenäisesti. Joihinkin asioihin tarvitsen apua, kuten kommunikoinnin tukemiseen.

Minulle on myönnetty kelan puhevammaisten tulkkauspalvelua 180h/vuodessa. Minulla käy apunani kommunikointiin liittyvissä asioissa puhevammaisten tulkki, Riitta. Lisäksi olen saanut henkilökohtaisen avustajan, Elenan. Hän käy luonani 8h/kuukaudessa. Minulla on käytössä turvapuhelin, jonka sain vasta. Minulla on mahdollisuus käydä kuntoutusjaksolla 3vkoa/vuodessa ja jaksot ovat kerrallaan viikon mittaisia. Kuljetuspalvelua käytän asioimisiin kaupungille. Minulla on ystäviä Kajaanissa, koska olen syntyperältäni kajaanilainen. Harrastuksia minulla on viikoittain, kuten afasia-kerho Tutun Tuvalla, Juttu-Tupa kurssi Kaukametsässä, vesijumppa sekä käyn myös validiapalveluissa päivätoiminnassa 2xvkossa.

Olen aika tyytyväinen elämääni. Koen olevani hyvin elämänhaluinen.

Rauni Heiskanen

Kainuun Aivoyhdistyksen jäsen