Yhdistys pähkinänkuoressa

Yhdistys on merkitty yhdistysrekisteriin 3.11.1988 Kainuun Afasia- ja aivohalvausyhdistys ry:n nimellä. Yhdistys muutti nimeä 19.1.2012 Kainuun Aivoyhdistys ry:ksi. Jäsenmäärä on 160. Yhdistys on valtakunnallisen Aivoliitto ry:n jäsenyhdistys. Yhdistys on yksi maan sairaus- ja vammaisjärjestöstä. Yhdistyksen jäseniä ovat sairastuneet itse, heidän omaisensa, läheisensä ja heidän kanssaan työskentelevät.

Yhdistyksen tarkoituksena on toimia aivoverenkiertohäiriöihin eli AVH-sairastuneiden ja heidän omaistensa tukena ja yhdyssiteenä heille tärkeille ryhmille, kuten esimerkiksi kuntoutuskeskus, terveyskeskus, sairaala ja Aivoliitto.

Yhdistys toimii Kainuussa Hyrynsalmi, Kajaani, Kuhmo, Paltamo,  Ristijärvi, Sotkamo, Suomussalmi.

Yhdistyksen toiminta on täysin vapaehtoisuuden pohjalla tapahtuvaa toimintaa. Yhdistys pyrkii edistämään jäseniensä hoitoa ja kuntoutusta. Yhdistyksen toimintaan kuuluu aluekerhot AVH-kerhot. Vertaistukitoimintaan yhdistyksessä on koulutetut vertaistukijat jotka tukevat vasta sairastuneita ja heidän läheisiään elämänmuutoksessa. Asiantuntijoiden luennot on osa toimintaamme. Emme ole unohtaneet liikunta- ja virkistystoimintaa mihin kuuluvat liikuntaryhmät, retket, omat- ja tuetut lomat.

Yhdistys lähettää jäsenilleen postitse tai sähköpostilla jäsenkirjeen yksi tai kaksi kertaa vuodessa ja paljon mm. ohjausmateriaalia Aivoliiton tukemana kuntoutujille ja omaisille. Aivoliiton jäsenkirjeen kerran kuukaudessa sähköpostiin.

Yhdistys myös valvoo aivoverenkiertohäiriön sairastaneiden oikeuksia heidän asemansa parantamiseksi.

Yhdistys on juuri sinua varten. Haluan sinun tietävän, että Sinä olet tärkeä. Sinun mielipiteilläsi, toiveillasi ja pelkällä olemuksellasi on suuri merkitys.

Yhdistyksen historiaa sanoin ja kuvin

Aivoterveyttä luonnosta: Kainuun kesä 2020

Ruuhijärvi, syyskauden avajaiset 2.9.2019