Terveisiä Unelmien toimintapäivästä 17.5. Joutenlammella

19.5.2024

Järjestäjinä muiden kanssa vähän jännitimme kahta asiaa kuinka saamme ihmiset innostumaan tulemaan ympäri Kainuuta tähän päivään koska päivä oli avoin kaikille. Toinen asia millainen sää sattuu.

Todella ympäri Kainuuta oli ihmiset Puolangalta, Suomussalmelta, Hyrynsalmelta, Kuhmosta, Sotkamosta, Ristijärveltä, Paltamosta, Vuolijoelta ja Kajaanista.

Sää oli mitä parhain, aurinkoa taivaan täydeltä ja ihmisiä lähes 100. Mitään ei puuttunut tältä päivältä.

Päävastuu järjestelyistä oli Aivoliitolla, Kainuun Liikunnalla ja Kainuun Aivoyhdistyksellä. Yhdistyksiä mitkä tulivat esittelemään yhdistystään olivat Kainuun Muistiyhdistys, Kainuun OLKA, Pohjois-Suomen syöpäyhdistys Kajaanin osasto, Aivoliitto, Kainuun Liikunta, Kajaanin Ammattikorkeakoulu ja Kainuun Aivoyhdistys.

Aamupäivällä Aivoliitosta asiantuntijat Kirsi Lukka-Aro ja Sanna Reuna luennoivat Aivoterveydestä ja unen merkityksestä. Aivojumppaa tehtiin myös heidän ohjauksessa ja nauraakin saimme.

Päivän aikana sai tutustua yhdistysten esittelypöytiin. Monipuolista tietoa oli tarjolla eri yhdistyksen esittelijöiltä. Päivä oli myös verenpaineen mittauspäivä ja Aivoliiton pisteellä voi mittauttaa verenpaineita.

Ruokailimme puolen päivän aikaan. Sitten lähdimme ulos Kainuun Liikunnan ohjauksessa. Aloitimme tanssillisella verryttelyllä joko seisten, istuen tai apuvälineitä käyttäen. Tanssimusiikki soi ja ohjaajat yleisön edessä näyttivät mitä mukavia ja hauskoja liikkeitä tehdään. Sen jälkeen porukka hajautui eri toimintapisteisiin: frisbee, tasapainopiste, aivojumppaa, apuvälineiden kokeilua,  kaksi suunnistusrataa toinen pihapiirissä mihin pystyi osallistumaan apuvälineiden kanssa ja toinen rastirata kiersi Joutenlammen ympäri ja kodalla sai tietoa Soveltavasta liikunnasta ja sisällä oli myös rentoutumispiste. Mukavaa tutustumista ja sosiaalista kanssa käymistä tuli eri ryhmissä.

Päivä päättyi iltapäiväkahviin ja arvontaan. Kainuun Aivoyhdistyksen porukka oli ympäri Kainuuta hakenut yrittäjiltä arpavoittoja ja niitä oli niin paljon että jokainen mukana ollut sai lähteä kotimatkalle pienen arpavoiton kanssa.

Lopuksi muutama kommentti osallistujilta:

- Syödään terveellisesti ja harrastetaan liikuntaa. Kiitos kaikille.

- Parempaa ruokaa haluttiin, liharuokaa ja pottuja. Mukava porukka.

- Yhteistyön lisäystä saadaan yhdistyksille. Kiitos.

- Kiitos tapahtumasta kokonaisuudessaan.

Toivomme että Unelmien toimintapäivä sai unelmat herätettyä itse kuhunkin. Näin siitä saa iloa ja energiaa tuleville päiville, viikoille ja kuukausille.

Aurinkoista ja hyvää kesää kaikille toivottaa,