Kevätkauden päättäjäiset ja unelmien liikuntapäivä 10.5.2023

10.5.2023

Olemme Joutenlammella viettäneet ainakin vuodesta 2015 lähtien unelmien liikuntapäivää mikä pidetään vuosittain 10.5.

Tänään saimme kuulla ensin Kuhmossa sijaitsevan Hyvinvointi Sammon toimitusjohtajan Jussi Komulaisen terveiset. He järjestävät kuntoutuskursseja sekä yksilöllistä moniammatillista laitoskuntoutusta. Kelan kustantamilla laitosmuotoisilla kuntoutuskursseilla ja yksilökuntoutuksilla tuetaan toiminta- ja työkykyä. Kelan järjästämillä kurseilla, täytyy hankkia B-lääkärinlausunto ensin ja sen jälkeen voi ryhtyä hakemaan Kelan järjestämiä kursseja.

Milenkiintoista oli myös kuulla omaishoitajien parikursseista. Heidän toimintansa on hyvin moniammatillista. Lisää voitte tutustua osoitteessa https://www.hyvinvointisampo.fi/

Ennen lounastamista visailimme lintuvisalla, tunnistaen suomalaisia lintuja kuvan ja äänen perusteella.

Lounastimme lohikeittolla lisukkeineen, rahkapuolukkaa jälkiruoaksi, kahvia, teetä. Ei voinut jäädä "nokkaunille" vaikka joukosta kuului kommentteja eipä tässä taida jaksaa lähteä ulkopeleihin...no kyllä pieni lounashetki oli nojatuoleissa ihan paikallaan. Sitten menoksi.

Tuula oli laatinut ulkoradan ja valmiit ohjeet paperille miten ryhdytään leikkimielessä pelaamaan. Väki jaettiin neljän hengen ryhmiin ja kirjuri oli jokaisessa ryhmässä joka kirjasi ryhmän tuloksia paperiin.

Heitettiin tikkaa, yritettiin saada palloja sankkoon mikä riippui narulla viritettynä puuhun, mölkkyä heitettiin, puun pituutta arvioitiin ja mielenkiintoinen tehtävä oli myös kun hiekkaa piti laittaa pussiin 1 kg. Yksi ryhmä pääsi melkein asetettuun tavoitteeseen ainoastaan 23 g meni yli.

Siinäpä 1,5 h vierähti, vähän välillä heitteli muutaman vesipisaran mutta eipä haitannut ja aurinko näyttäytyi myös välistä.

Sitten palkintojen jakoon ja kahvittelemaan Ystävyyden kodalle. Tällä kertaa palkinnot jaettiin ensin lasten sarjaan sillä joukossamme meitä ilahdutti 6-vuotias Onni ja puolen vuoden ikäinen Lilja. Onnittelut heille ja mikä viehättävintä ja iloa tuovaa oli kuinka nämä lapset koko päivän jaksoivat sopeutua tähän meidän ryhmään. Tietenkin lapset olivat vahempiensa ja ukin kanssa. Toivotimme heidät uudelleen myös tervetulleeksi.

Tuula oli varannut palkintoja hyvin joten jokainen oli voittaja aikuisten sarjassa, onnea heille.

Mukavaa oli, hyvää kesää toivoteltiin ja viimeistään tavataan syksyllä taas.